Chef Chalet welkomstpakketje voor gasten

Taken die ik uitbesteed bij mijn chaletjes

Een chalet hebben is fantastisch – daar zijn we het denk ik allemaal over eens! Maar… er komt toch meer bij kijken dan je in eerste instantie denkt. Vooral in het begin werd ik geconfronteerd met klussen waar ik weinig ervaring mee had. Van het leggen van een terras tot het kiezen van de juiste cv-ketel, ik heb het allemaal meegemaakt. En hoewel ik zeker wat handige skills heb opgedaan (hey, ik was even stratenmaker!), heb ik al snel geleerd dat je niet alles zelf hóéft te doen. Sommige dingen kun je beter uitbesteden. In deze blog vertel ik je wat ik allemaal uitbesteed bij mijn chalets – en waarom dat zo goed werkt voor mij.

Grote klussen? Soms liever niet zelf doen

Tijdens de renovatie van mijn chalets ontdekte ik al snel waar mijn grenzen liggen. Het leggen van het terras heb ik nog zelf gedaan – het was zweten, maar het gaf een fantastisch voldaan gevoel toen het klaar was. Maar toen de parkeerplaats aan de beurt was, besloot ik dat het tijd was om hulp in te schakelen. Het kostte me ongeveer €1.000, maar dan had ik wel iets waarvan ik zeker wist dat het goed gedaan was.

Ook het plaatsen van de cv-ketel heb ik overgelaten aan een professional. Niet alleen omdat het technisch is, maar omdat ik erachter kwam dat je hiervoor een erkende installateur nodig hebt. Ja, dat was even een eyeopener! Want blijkt dat je verzekering niet uitkeert als er iets misgaat met een ketel die door een niet-erkende installateur is geplaatst. Weer wat geleerd.

Schoonmaak en de was – het familiebedrijf

De schoonmaak besteed ik uit aan het allerbeste schoonmaakteam dat er is: mijn ouders! Ze zijn zorgvuldig, betrokken en, misschien nog wel het belangrijkste: ze houden net zoveel van de chalets als ik. Ze zorgen ervoor dat alles er spic en span uitziet voor de gasten. Ze nemen ook de was voor hun rekening. Dankzij hen heb ik die felbegeerde Superhost-status op Airbnb. Mijn ouders zijn écht de drijvende kracht achter mijn chalets. Je schoonmaakteam is mega belangrijk. Hoe je die vind (want niet iedereen heeft poetsgrage ouders) leg ik je graag uit in de Verhuurgids.

Kleine klusjes? Zorg voor hulp als je geen klusser bent

Een ouder chalet vraagt regelmatig om kleine reparaties: een deur die niet goed sluit, een raam dat klem zit of een slot dat piept. Gasten laten het me weten en vaak stuur ik dit door naar mijn vader. Als hij het niet kan oplossen, heb ik altijd nog een lokale klusjesman achter de hand. Zeker wanneer je op afstand verhuurt, is het heel fijn om een betrouwbaar netwerk om je heen te hebben.

Voorraadbeheer – als het op is, gewoon een tikkie

De voorraad voor de gasten en voor de schoonmaak moet natuurlijk goed bijgehouden worden. Van koffie en thee tot wc-papier en shampoo – alles moet er zijn voor de gasten. Bij mij houdt het schoonmaakteam dit zelf in de gaten. Is iets op? Dan kopen ze het zelf en sturen me gewoon een tikkie. Ideaal! Natuurlijk kun je dit zelf ook bijhouden door het bijvoorbeeld elke paar maanden in één keer aan te vullen, maar deze aanpak werkt voor mij perfect.

Tuinonderhoud: een beetje uitbesteden, een beetje genieten

De tuin wordt één keer per jaar grondig aangepakt door een hovenier. Dit kost me ongeveer €600, maar dan ziet het er weer top uit. Maar eerlijk is eerlijk, ik vind tuinieren zelf ook best fijn. Af en toe ben ik dus zelf een middagje bezig met onkruid wieden of de klimop snoeien. Voor mij is dat pure ontspanning.

Dakgoten en hoogtevrees: geen goede combinatie

Wat ik echt met liefde uitbesteed, is het schoonmaken van de dakgoten. De chalets staan onder prachtige eikenbomen, die hun bladeren en eikels in overvloed laten vallen – precies in de dakgoten. Omdat ik hoogtevrees heb (en eerlijk gezegd geen fan ben van dakwerk), laat ik dit twee keer per jaar doen. De ene keer door een hovenier, de andere keer door een vriend of mijn broer. Zelf het dak op? Geen denken aan!

Administratie – alles mooi overzichtelijk

De administratie is eigenlijk een fluitje van een cent, dankzij platforms zoals Airbnb en Booking. Die houden alles voor me bij: boekingen, betalingen, verblijfsdata en alle statistieken. Echt heel overzichtelijk. Wat ik nog zelf doe? De toeristenbelasting doorgeven en mijn inkomsten doorsturen naar de boekhouder.

Communicatie met gasten – geautomatiseerd én persoonlijk

De basiscommunicatie met mijn gasten is volledig geautomatiseerd: een bevestiging bij boeking, instructies voor aankomst, noem maar op. Geen omkijken naar. Maar zodra ik zie dat er bijvoorbeeld drie gasten komen, stuur ik even een persoonlijk berichtje: willen ze het tweepersoonsbed of liever aparte bedden? Of als er een baby mee komt, check ik altijd even of ze een campingbedje of kinderstoel nodig hebben. Dit geef ik dan weer door aan mijn schoonmaakteam.

Dat beetje extra persoonlijke contact met de gasten vind ik echt leuk. En als ik dan later een lieve boodschap in het gastenboek zie, of mijn schoonmaakteam me een foto stuurt van blije gasten, dan maakt dat mijn dag helemaal goed!

De balans: vrijheid door uitbesteden

Uiteindelijk heb ik zelf nauwelijks actief werk aan mijn chalets. En dat is precies wat voor mij werkt. De basis – schoonmaak, onderhoud en administratie – is uitbesteed, waardoor ik de vrijheid heb om zoveel (of zo weinig) te doen als ik zelf wil. Het geeft me rust én ruimte om te genieten van het leukste deel: tevreden gasten en mooie ervaringen.

We understand the importance of approaching each work integrally and believe in the power of simple.

Melbourne, Australia
(Sat - Thursday)
(10am - 05 pm)
Cart

Geen producten in de winkelwagen.